۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

دانلود مستقیم فیلم کتاب سیاه 2006 black book


دانلود مستقیم فیلم درام، دانلود مستقیم فیلم تاریخی، دانلود مستقیم از مدیا فایر، دانلود فیلم مدیا فایر؛، دانلود فیلم کتاب سیاه، black book2006
imdb:8/10




 
    جنگ عالمگير دوم به عنوان يکي از مهمترين رويدادهاي سده گذشته همواره براي سينما، به موازات ساير هنرها، يک دغدغه اصلي بوده و هست. سينما به عنوان يکي از اصلي ترين مديوم هاي درام، سعي داشته تا وضعيت انسان هاي آن روزگار را بازسازي کند و طبق اصل بازتوليد خود و نگاه دراماتيکش، موقعيت هاي نه چندان جذاب آن دوران را به نمايش بگذارد. فيلم هاي بسيار زيادي هم در اين باره و با نگرش هاي مختلفي ساخته شده اند. برخي به زندگي مردمان پرداخته اند (مالنا) و برخي نيز پيشوايان جنايتکاري چون هيتلر را دستمايه قرار داده اند (ملوخ).
 
    پل ورهوفن فيلمساز هلندي که با فيلم هايي چون «غريزه اصلي» يا «پليس آهني» به شهرت رسيد، بعد از حدود بيست سال فيلمي را در کشور خودش ساخته است که عقل و هوش از سر خيلي ها برده است. فيلمي که ريشه هاي ابتدايي آن را مي توان در فيلم «سرباز پرتقالي» (1977) يافت. او و همکار فيلمنامه نويس قديمي اش (ژرارد سوتمان) اين بار جنگ و سال هاي پاياني آن را دستمايه روايت سينمايي خود قرار داده اند. زن جواني که در هلند زندگي مي کند(اليس)، بعد از کشته شدن خانواده اش توسط نازي ها، درصدد انتقام است و از اين رو به نهضت مقاومت هلند مي پيوندد و اين موضوع باعث مي شود تا به پايگاه نازي ها راه پيدا کند و به زودي به دوست يکي از افسران نازي(مونتز) تبديل شود: از يک طرف فردي خشمگين و جاسوسي با آرمان هاي آزاديخواهانه است و از سوي ديگر اسير عشقي نافرجام. نام فيلم هم از دفترچه يي مي آيد که در آن اسامي ثروتمندان نوشته شده که قرار است به خاک و خون کشيده شوند. در اينجا انگيزه هاي نژادي در مقابل مسائل مادي (ثروت يهوديان) کمي رنگ مي بازد.
 
    ورهوفن خيلي سعي داشته هر آنچه را که مي دانسته و مي توانسته به نمايش بگذارد. در واقع فيلم مجموعه يي است از درونمايه هايي که فيلم هايي با محوريت جنگ و فاشيسم قبلاً بدان پرداخته اند. از «نگهبان شب» و «مالنا» گرفته تا «فهرست شيندلر». از آنجايي که فيلم سعي کرده موضوعات و مسائل فراواني را پوشش دهد و در هر زمينه يي تقريباً حرفي براي گفتن داشته باشد، کمي کشدار و دراز به نظر مي رسد و بعضاً آنچه بايد باشد و روايت کند را از ياد مي برد. درونمايه و مضمون اصلي فيلم (و کلاً فيلم هايي از اين قبيل) بيشتر از هر چيزي قرباني بودن مردمان در روزگار جنگ است. از کوچک ترين نياز ها تا والاترين آنها از دست رفته است و اصولاً پايان جنگ هم چندان پايان تراژدي نيست. داستان فيلم ظاهراً چندان به دنبال پرداخت اين موقعيت ها به شکلي بديع نبوده و از اين که مخاطب خود را حسابي گيج کند و او را به وجد بياورد نيز چندان غافل نبوده است. از اين رو فيلم پر است از تصادفات و اتفاقاتي که توجه دقيق به آنها، به راحتي مي تواند ذهن مخاطب را از جريانات اصلي دور سازد. هرچند که در فيلم به طور آگاهانه يي سعي شده از احساساتي گري هاي مرسوم اين نوع سينما دوري شود، اما حجم بالاي اتفاقات و جريان هاي فرعي، فيلم را از يک اثر ممتاز دور کرده است. به هر حال فيلمي که مشکل بودجه داشته و دوران رکودي را به عنوان يک پروژه عظيم سينمايي گذرانده مي تواند به راحتي انگيزه هاي تجاري خاص خود را پيدا کند. بد نيست بدانيد «کتاب سياه» پرخرج ترين فيلم تاريخ سينماي هلند تا به امروز است.
 
    ورهوفن خيلي هوشمندانه سعي کرده تا فيلمش تبليغاتچي اين و آن نشود و به هر شکلي که شده لبه تيز خنجر انتقاد را بر گلوي همه تا حدودي فشار دهد اما پر شدن فيلم از صحنه هاي اکشن فراوان و رابطه عاطفي اليس، در هر صورت فيلم را از يک مسير مناسب و تاثيرگذار خارج کرده است. اکثر موقعيت ها فقط و فقط براي جلب مشتري بيشتر است. مثلاً چرا وقتي از اليس مي پرسند تا چه حد حاضر است از خود مايه بگذارد، او به جاي اينکه به کشتن افسران نازي فکر کند، به برقراري رابطه عاطفي فکر مي کند؟ درست است که اين مي تواند شروعي بر جاسوسي هاي او باشد اما بي شک تمي را وارد فيلم مي کند که چندان روشنفکرانه و متعهدانه پرداخته نشده است. کارگرداني ورهوفن تنها بخشي از کار است که مي توانسته نقطه قوت فيلم باشد. اما اين موضوع هم فداي فيلمنامه يي شده که تصادفات و هيجانات را بر موقعيت هاي انساني تر اولويت بخشيده است. پس چندان عجيب نيست که صحنه هاي قتل عام و جان سالم به در بردن اليس مصنوعي از آب درآمده و به چيزي مشابه فيلم هاي درجه دو تبديل شده است.
 
    يکي از بهترين وجوه فيلم در واقع شخصيت پردازي هاي چند لايه يي است که کاراکترها را تک بعدي و سطحي و لزوماً فقط بد يا خوب نشان نمي دهد: فرمول مناسبي براي اينکه نشان داده شود که خود پديده جنگ تا چه حد مي تواند انسان ها را حيوان صفت و جاني به بار بياورد. مثلاً آن افسر نازي که قاتل پدر و مادر اليس است و حسابي به خوک مي ماند، موسيقي را هم خوب مي شناسد. به اين نيز بايد اشاره کنم که اين موضوع حول کاراکترهاي فرعي بيشتر قوام يافته است. به هر ترتيب «کتاب سياه» در ترسيم فضاي خوفناک دوران جنگ موفق بوده و به درستي توانسته موقعيت هاي غير انساني بر پايه منافع شخصي را بنا سازد: جايي که مثلاً هر مبارزي به راحتي رنگ مي بازد و يک اشغالگر حاضر است به خاطر يک زندگي آرام و با عشق از مقام و موقعيت خود چشم بپوشد.
 
    يکي از بهترين ديالوگ هاي فيلم جايي است که پدر روحاني مسيحي در لحظات آغازين خطاب به اليس مي گويد:«اگر شما به حرف مسيح گوش داده بوديد (رسالتش را مي پذيرفتيد) اين همه دردسر نمي ديديم و نمي کشيديم.» ديالوگي هوشمندانه براي توجيه اين موضوع که فيلم چندان قصد نژادگرايي ندارد. اما واقعاً نمي توان فيلم را از اين درونمايه تهي دانست به ويژه که فيلم طوري به پايان مي رسد که اليس در ساحل امن نشسته و همه چيز براي او جذاب است. سواي اين ايده بي ربط فيلم که براي فيلمساز توجيه خودش را دارد، روايتي که صرفاً دوران جنگ را به ياد مي آورد به چه دليل بايد به شکلي به پايان برسد که کاراکتري که هيچ نقش مثبتي در پايان جنگ و اتفاقات اصلي تر ندارد به يک قهرمان تبديل و ستايش شود. با اينکه ورهوفن و فيلمنامه نويسش با توجه به اتفاقات واقعي و در زماني حدود بيست سال روي فيلمنامه کار کرده اند، اما اين مثلاً واقعي گري به همراه آن نگاه غير بي طرفانه کار دست فيلم داده و آن همه بد و بيراه و بدبختي که نثار اليس مي شود را به نوعي دستمايه يي قرار داده تا او را به عنوان نمادي نشان دهد که از همه بيشتر در جريان جنگ آسيب ديده است. ورهوفن که به نوعي نشان داده به عنوان يک تم و درونمايه اسير «غريزه اصلي» و اتفاقات بعد از آن است، با «کتاب سياه» نشان داد که غريزه اصلي تري نيز براي او وجود دارد.
        محمد باغباني
    
دانلود فیلم زیبای کتاب سیاه black book  از سرور مدیا فایر
دانلود، مدیا فایر

۴ نظر:

  1. سلام با تشكر از وبلاگ خوبتان
    اين فيلم يكي از بهترين فيلمهايي بود كه من تا حالا ديده بودم.
    موفق باشيد

    پاسخحذف
  2. سلام و خسته نباشید و با تشکر از اینکه چنین فیلم زیبایی را به اشتراک گذاشتید, فقط فایل آخر خراب می باشد لطفا اصلاح کنید.

    پاسخحذف
  3. سلام
    فایل آخر ایراد داره...............
    لطفا رسیدگی کنین

    پاسخحذف
  4. من فیلم (فهرست شیندلر) و (زنی در جنگ )رو هم توصیه می کنم حتما ببینید .

    پاسخحذف

Introduction