۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

دانلود فیلم ایرانی گاو 1348 Gaav دانلود با لینک مدیافایر







دانلود فیلم ایرانی گاو 1348 Gaav دانلود با لینک مدیافایر
imdb: 7.6/10

کارگردان: داریوش مهرجویی
براي دانلود روي خواندن مطالب ديگر کليک کنيد
، دانلود مستقيم فيلم داریوش مهرجویی، دانلود فیلم عزت الله انتظامی دانلود فیلم گاو 1348






دانلود





pass: asanfilm.blogspot.com
گاو

كارگردان: داریوش مهرجویی

نویسندگان فیلم‌نامه: داریوش مهرجویی و غلامحسین ساعدی

بازیگران: عزت‌اله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، جمشید مشایخی، عصمت صفوی، مهین شهابی، پرویز قلی‌زاده، خسرو شجاع‌زاده، محمود دولت‌آبادی، عزت‌اله رمضانی‌فر، فیروز بهجت‌محمدی، یداله شیراندامی، مهتاج نجومی و داریوش رضایی.

زمان: 104 دقیقه ـ 1348

فیلم «گاو» یكی از آثار برجسته‌ی سینمای ایران است كه در شهریور 1382 توسط «مؤسسه‌ی رسانه‌های تصویری» وارد شبكه‌ی ویدئویی شده است. عرضه‌ی آثار برجسته‌ی سینمای ایران می‌تواند یكی از مهم‌ترین و بهترین اهداف مؤسسات تهیه و توزیع فیلم‌های ویدئویی باشد كه متأسفانه بازار گرم فیلم‌های هندی و فیلم‌های بی‌ارزش ایرانی، تاكنون این موقعیت را از این مؤسسات گرفته است. اما باز با این حال جای بسی خرسندی است كه در میان انبوه فیلم‌های ویدئویی عرضه شده، گاهی چشم‌مان به «گاو» و سایر آثار برجسته‌ی تاریخ سینمای ایران بیفتد.
داستان فیلم گاو مربوط به روستایی فقرزده در ناكجاآبادی است كه تنها گاو شیرده آن، متعلق به مش حسن است. وی گاو خود را عاشقانه دوست دارد، به طوری‌كه با مرگ گاو در استحاله‌ای جنون‌آمیز، خود را گاو تصور می‌كند. این فیلم اقتباسی از داستان «گاو» نوشته‌ی غلامحسین ساعدی، در كتاب «عزاداران بیل» است كه با سرمایه‌ی وزارت فرهنگ و هنر وقت ساخته شده است. اما با وجود این‌كه وزارت فرهنگ و هنر در مقام سرمایه‌گذار این فیلم ظاهر می‌شود، اكران آن به سهولت و سادگی صورت نمی‌گیرد. شرط اكران فیلم اثبات روشن این مطلب است كه وقایع فیلم را مربوط به چهل سال پیش تداعی كند. با نوشتن این جمله در ابتدای فیلم، شرط اكران انجام می‌شود و فیلم به نمایش درمی‌آید. نمایش این فیلم را می‌توان یكی از نقاط عطف تاریخ سینمای ایران محسوب كرد.

هوشنگ كاووسی، منتقد مشهور، در سال ساخته شدن فیلم گاو، در روزنامه‌ی كیهان می‌نویسد: «فیلم مهرجویی را كه تماشا می‌كنم، آن را در فضای غنی و گسترده صمیمی می‌یابم و اندیشه‌هایش را كه با مركب نور بر پرده‌ی سینما نوشته می‌شود، با چشم روح می‌خوانم و به خاطر راست‌گویی‌هایش به او تبریك می‌گویم و با صمیمیتی كه فیلم‌اش به ما می‌آموزد، دست‌اش را می‌فشارم. «گاو» فیلمی است كه در یك قدمی یك اثر فوق‌العاده «ای كاش» نوشته‌های آغاز فیلم كه می‌گوید این حوادث در چهل سال پیش گذشته است، نمی‌بود. چون‌كه از ارزش فیلم كه نمی‌كاهد چیزی هم به آن نمی‌افزاید، جز این‌كه بیش‌تر بیننده را متوجه مسائلی می‌سازد كه گذارندگان این «تذكر» از توجه به آن هراسان بوده‌اند» (1) در مورد فیلم گاو بسیار گفته و نوشته‌اند، اما توجه منتقدان سرسخت دهه‌ی چهل ایران به این فیلم، نشان از اهمیت فیلم برای مخاطبان خاص خود دارد. «گاو» سه سال بعد از ساخته شدن، یعنی در سال 1351، در رأی‌گیری منتقدین، به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب می‌شود. با توجه به فاصله‌ی زمانی ساخته شدن این فیلم و انتخاب شدن آن به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران، می‌توان پی به اهمیت این فیلم در دهه‌ی خود برد. این اتفاق در سال 1367 نیز برای «گاو» رخ می‌دهد. فیلم گاو را می‌توان از دو منظر دارای اهمیت دانست: یكی ظهور آن در تاریخ سینمای ایران به‌عنوان فیلمی خوش‌ساخت با بازیگرانی برجسته كه دارای بار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیار است؛ و دیگری اهمیت این فیلم با توجه به استقبال منتقدین و جشنواره‌های غیرایرانی.

از منظر اول فیلم گاو دارای بار سیاسی است كه در زمان خود معترضانه مطرح شده است. . بازیگران تئاتری این فیلم با بازی درخشان خود روستاییانی را به تصویر می‌كشیدند كه از طرفی ما به ازای عینی داشتند، با سهولت پیش برد. در فراسوی مرزها بشارتی دیگر داشت و آن موفقیتی برای سینمای ایران در عرصه‌ی بین‌المللی بود. گاو نخستین فیلم ایرانی عرضه شده به جشنواره‌ی معتبر و نیز (سال 1971) بود. این فیلم توانسته بود جایزه‌ی مجمع بین‌المللی منتقدین فیلم را از آن خود كند. در همین سال عزت‌اله انتظامی برای بازی درخشان خود جایزه‌ی نخست بازیگری را از جشنواره‌ی شیكاگو دریافت كرد. توجه منتقدین و جشنواره‌های بین‌المللی نشان از رونق سینمای ایران در فراسوی مرزها داشت و این خود می‌توانست امتیازی برای رژیم خارجی دولت پهلوی باشد. بدین ترتیب «گاو» به‌عنوان یكی از آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران ثبت شد. فیلمی كه بعد از چند بار دیدن، باز هم دارای ارزش و اعتبار است. عرضه‌ی این فیلم در شبكه‌ی ویدئویی كشور می‌تواند زمینه‌ساز ارایه‌ی آثار ماندگار دیگری از تاریخ سینما باشد و این امر تنها به همت مؤسسات توزیع و تكثیر محصولات فرهنگی میسر است. البته نباید این نكته را از نظر دور داشت كه عرضه‌ی فیلم‌های برگزیده‌ی تاریخ سینما فاقد جنبه‌ی اقتصادی است، اما توزیع این فیلم‌ها می‌تواند برای تمامی این مؤسسات، اعتبار فرهنگی و معنوی در بر داشته باشد كه در كنار فعالیت‌های اقتصادی، امری ارزشمند و تا حدی واجب است.


، دانلود مستقيم فيلم داریوش مهرجویی، دانلود فیلم عزت الله انتظامی دانلود فیلم گاو 1348

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Introduction