۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

دانلود فیلم سوته دلان 1356 با لینک مدیافایر


دانلود فیلم سوته دلان 1356 با لینک مدیافایر
imdb: 7.7/10
کارگردان: علی حاتمی
براي دانلود روي خواندن مطالب ديگر کليک کنيد
دانلود فیلم قدیمی ایرانی ، سوته دلان 1356 ، علی حاتمی، بهروز وثوقی، شهره اغداشلو، جمشید مشایخی


pass: asanfillm.blogspot.com

ظیفه دارم در ستایشش بنویسم . اصولا تکلیف دارم و باید بنویسم بخاطر این همه لذت و همه احساس های خوبی که از دیدن این فیلم نصیبم شده است و بخاطر آنچه که یاد گرفتم از آن .
"سوته دلان"  را می گویم . این شاهکار "علی حاتمی" بزرگ و نازنین که نامش در سینمای ما جاودان خواهد بود . عزیزی است این حاتمی که متاسفانه هیچ وقت توفیق دیدار و هم صحبتی با او برایم فراهم نشد و افسوس بسیار برایم به جای گذاشت .
در حسرت دیدار و همدمی با چند نفر هنوز می سوزم که برخی رفته اند و از این رفتگان که دیدارشان به این دنیا نرسید یکیش همین "علی حاتمی" عزیز بود !
می خواستم خدمتش برسم و ببینم چطوری تنفس می کند؟ چگونه فکر می کند ؟ببینم چطور سر صحنه قلمش را بر می دارد و می نویسد؟ و چه فلسفه ای دارد از این همه ایران دوستی باطنی ؟
برسیم به سوته دلان که کمتر از آن گفته اند و نوشته اند  . فیلم محصول سال 56 است و طبیعی است که به خاطر فضای ان سالهای بحران و انقلاب خوب اکران نشدو البته در اآن سالها خوب دیده نشد اما امروز بعد از سی  و یک سال از تولید فیلم می بینیم که حاوی چه نکته های ظریف و باریکی است .
سعی دارم بخاطر توصیه دوستان در پرهیز از اطناب وتوصیه به موجز نویسی مختصر کنم حکایت را :
اول – داستان فیلم
حبیب ظروفچی(جمشید مشایخی )، کاسب خوش نامی است که به شغل کرایه دادن ظروف به مجالس اشتغال دارد و با وجود گذر از میانسالی هنوز ازدواج نکرده و زندگی اش را وقف مادر و برادر ناتنی اش مجید دوکله(بهروز وثوق ) کرده است. برادر دیگرش کریم(سعید نیک پور)، که پرنده باز است با همسرش زینت سادات و فروغ الزمان که سالهاست به پای حبیب آقا نشسته، با آن ها زندگی می کنند. مجید که به دلیل کله بزرگ و غیر عادیش  و ناراحتی ظاهرا عقل سالمی ندارد ، در مغازه حبیب آقا کار می کند.اودل باخته دختری است که عکس اش را در ویترین یک عکاسخانه دیده است. به تدریج حال روحی مجید وخیم می شود و حبیب آقا به امید شفا یافتن او را به امام زاده داود می برد.  چندی بعد مجید به یک بلیط فروش سینما دل می بندد و از خانه گریزان می شود. حبیب آقا او را می یابد و تصمیم می گیرد زنی را همراه و مصاحب مجید کند تا شاید در بهبود وضع روحی مجید موثر واقع شود. حبیب آقا به واسطه دوست دوافروشش و باج خوری موسوم به دکتر(جهانگیر فروهر) زن معروفه ای به نام اقدس(شهره آغداشلو) را در ظاهر زنی نجیب به خانه می آورد و مجید و اقدس مهر یکدیگر را به دل می گیرند و به رغم مخالفت حبیب آقا با شیوه ای جالب ومنحصر به فرد و بسیار زیبا ازدواج می کنند و در خانه ای پرت زندگی خود را شروع می کنند. مجید از زبان حبیب آقا از گذشته اقدس مطلع می شود و حالش رو به وخامت می گذارد و از حبیب آقا می خواهد که او را به امام زاده برسانداما  در میانه راه  می میرد.

دوم – فضای زمانی و مکانی داستان
داستان در تهران دهه سی اتفاق می افتد و در فاصله نزدیک به جنگ جهانی دوم و با فضا سازی بسیار زیبا و طراحی دکوراتیو بسیار مناسب و نیز دیالوگ های منحصر به فردش تونسته به خوبی این زمان و فضای رو تو تهران القا کنه .

سوم - موسیقی فیلم
حسین علیزاده در مصاحبه ای عنوان کرده بود که مهمترین تکنیک در تکنوازی ساز های ایرانی، سکوت است و با استناد به همین جمله می توان سوته دلان را آواز و نوایی در عالم سینما نام داد. سکوت، بیش ترین دیالوگ را در فیلم دارد وآنچنان در روابط شخصیت ها تنیده شده است که گهگاه دیالوگ ها می توانند به عنوان پاره کننده رشته کلام سکوت عمل کنند ولی علی حاتمی آنقدر باهوش بوده که نه تنها دیالوگ ها را در تقابل  نا منسجم سکوت قرار نداده، بلکه چنان دیالوگ های شاهکاری در فیلم قرار داده که هر کدام، شعر نویی در توصیف فیلم هستند . در این فیلم، موسیقی هم ایرانی ست. ایرانی نه به این معنا که سازهای اصیل جایگزین سازهای غربی باشند بلکه به این معنا که جز این موسیقی که با روح ایرانی همراه است هیچ موسیقی دیگری نمی تواند بر فیلم نقش ببندد.

چهارم – اشاره های ماندگار
در این فیلم شاهد دیالوگ های بی نظیر و ماندگاری هستیم که شامل انبوه‌ فراوانی‌ از مفاهیم‌ فولکلور ایرانی‌ اعم‌ از مثل‌ها، کنایات‌ و زبانزدها به‌ کار رفته‌ است.به چند نمونه توجه کنید :
بازی‌های‌ کلامی‌: 
 هلو برو ـ تو گلو، بگو آره‌ ـ آجر پاره‌، بگو طشت‌ـبشین‌برورشت‌ و...
نمادهای‌ مذهبی‌: 
 مسجد، امامزاده‌، امامزاده‌ داوود(ع‌)، روضه‌ موسی‌بن‌ جعفر(ع)
 برخی‌ مثل‌ها:
·  روز به‌ روز دریغ‌ از دیروز (راجع‌ به‌ گرانی‌ اجناس‌ به‌ کار می‌رود)
·   شب‌ زفاف‌ کم‌ از صبح‌ پادشاهی‌ نیست‌ به‌ شرط‌ آن‌ که‌ پسر را پدر کند داماد
·   از یه‌ هیزمیم‌، تنورمون‌ علی‌ حده‌ است‌ (یعنی برادر ناتنی هستیم از مادر جدا و از پدر مشترک
·   آفتاب‌ لب‌ بومیم‌ (این‌ مثل‌ هم‌ در سوته‌ دلان‌ و هم‌ در فیلم‌ مادر به‌ وسیله‌ مرحوم‌ چهره‌ آزاد گفته‌ می‌شود)
·  آب‌ نطلبیده‌ مراد است‌ (در تعارف‌ آب‌)
·  زیر لحاف‌ کرسی‌ کی‌ می‌دونه‌ که‌ خوابیده‌ کسی‌
·  ما که‌ دنیامون‌ شده‌ عاقبت‌ یزید
·  انار میوه‌ بهشتی‌ یه‌ (زبانزد)
·  گریه‌ کن‌ نداری‌ وگرنه‌ خودت‌ مصیبتی‌
·  دختر بزرگ‌ کردم‌ واسه‌ مردم‌، پسر بزرگ‌ کردم‌ واسه‌ زندون‌
·  کُت‌ بده‌ کلاه‌ بده‌ دو قاز و نیم‌ بالا بده‌
·  به‌ هر چمن‌ که‌ رسیدی‌ گلی‌ بچین‌ و برو
  نمادهای‌ ایرانی‌:
در آغاز فیلم‌ حبیب‌ آقا ظروفچی‌ لیست‌ بلند بالایی‌ از اقلام‌ ظروف‌ ایرانی‌ را که‌ در عروسی‌ از آنها استفاده‌ می‌شود نام‌ می‌برد. (آفتابه‌ لگن‌ و...)، استفاده‌ از کرسی‌ نیز یکی‌ دیگر از نمادهای‌ ایرانی‌ در این‌ فیلم‌ است‌.
 رسوم‌ دیگر: 
 آینه‌ و قرآن‌ بردن‌ برای‌ منزل‌ جدید.

پنجم –دیالوگ های  ماندگار
·  دکتر رو به اقدس وقتی می خواهد فاحشه خانه را ترک کند :"زن از طلاش بگذره خیلی حرفه!"
·  حبیب آقا در آخرین دیالوگ فیلم :"همه عمر دیر رسیدیم ."
·  مجید :"ماچت می کنم ها ."
·  مجید : "خدایا چقدر دشمن داری دوستات هم که ماییم یه مشت علیل بدبخت که در حقشون دشمنی کردی."
·  مجیددر آخرین صحنه وقتی خبر گذشته اقدس را می شنود و حالش به هم می خورد در حجره  :"بلا روزگاریه عاشقیت . "
ششم – بازیگران وبازیگر                                                
این فیلم شاهکار بازیگری "بهروز وثوقی" است که زیر آن گریم خاص و تن دادن به آن نوع گریم که کمتر بازیگری در آن زمان حاضر به پذیرش این نوع گریم بود بازی بسیار زیبا و ماندگاری را از خودبر جای گذاشته . از بازی زیبا و درخشان "شهره آغداشلو" که از اولین کارهایش بود نیز نمی توان گذشت ودر آخر بازی خوب و زیبا و گیرای "جمشید مشایخی "و "فخری خوروش".
هفتم و آخر – فلسفه فیلم
"مجید" عین شور و شوق و عشق و هیجان است که در وجود "حبیب" و "کریم" دو برادر دیگر انگاری سالهاست مرده است.او  اگر چه در قامت یک دیوانه یا کم عقل است و همه او را با این مشخصه می شناسند اما در رفتار و حرکات و جملاتی که بر زبان می آورد می بینیم  که صرفا بدلیل ضعف و بیماری جسمی و سادگی و بی غل و غش بودن به این هیبت عجیب اما پرشکوه در آمده است . "حبیب" سالهاست که در رسیدن به محبوبی که فاصله و پرده ای برای وصالش نیست به بهانه های واهی درمانده است و "کریم" برادر دیگر که ازدواج کرده است نیز دل در گروپرندگانش دارد و به وضوح می بینیم که از نظر واکنشی دارای طبیعت و البته زندگی  سرد و بی روحی است . اما در مقابل نگاه کنید گرمای "مجید" را در صحنه های بازی و شور  وهیجان با "اقدس" . ببینید لحظه ای را که "اقدس" در بازی تقلب می کند و "مجید" که همواره در مقام ستایش و تحسین اقدس بوده به یکباره کشیده ای به جریمه این گناه به او می زند . دنیای "مجید" دنیای شور و نشاط  صداقت و امید به زندگی است در عین آگاهی به بیماری و کوتاه بودن دوره زندگی  ونیز تعصبش به خیلی از مسائل با این دیوانگی هماهنگی ندارد . ببینید زمانی را که از شنیدن گذشته "اقدس" چگونه یک دم منقلب می شود و به هم می ریزد و بعد انگاری که با وجود شنیدن حکایت "اقدس "انگاری که این صحت این روایت را پذیرفته و ان را به حساب سختی های راه عاشقی می گذارد ،فقط یک جمله بر زبان می آورد :"بلاروزگاریه عاشقیت . " به گمانم علی حاتمی خواسته در آن فضا و خلق و خوی حاکم بر جامعه ایرانی از خصلت های ایرانی جماعت که از قضای روزگار با رخوت و سردی جهانی (بواسطه جگ جهانی دوم )پرده بردارد و با کنکاشی از درون خانواده ها واقعیات ارتباط زناشویی و روانشناختی  جامعه ایرانی و مشکلات و مسائل آن را نمایان سازد . گویی در این جامعه اگر هم عاشقانه ای وجود داشته باشد یک سرش "مجید دو کله" کم عقل است و طرف دیگرش "اقدس" با آن سابقه فاحشه گری و مابقی یا سست هستند و یا سرد !
 منبع: http://talkhzibast.persianblog.ir/post/158/

۷ نظر:

  1. مدتها دنبال چنین فیلم هایی بودم که تمام آنها را اینجا یافتم .
    از شما ممنونم...
    اگر ممکن است فیلم فارنهایت 451 را نیز برای دانلود بذارید. و همچنین فیلم دلشدگان علی حاتمی بزرگ..

    پاسخحذف
  2. سلام من این فیلمو دانلود کردم ولی پسوند فایلهاش ناشناخته س حالا باید چکارکنم؟

    پاسخحذف
  3. vahid
    mamnun babate lotfetun amma file ro chetori mishe baz kard inam lotfan befarmayid mamnun

    پاسخحذف
  4. چرا هیچ کدم از فیلماتون واسه من باز نمیشه؟

    پاسخحذف
  5. سلام
    این فیلم رو دانلود کردم .ولی با کاام پلیر پخش نمیشه. چرا؟

    پاسخحذف
  6. مگه این فیلم wmv نیست چرا kmplayer نمیتونه بازش کنه؟
    خرابه؟؟؟

    پاسخحذف
  7. اجرا نمیشه چرا با هر نرم افزاری هم بگی امتحان کردم اجرا نشد پسوندشم عوض کردم نشد

    پاسخحذف

Introduction