۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

دانلود فیلم Halloween 1978 هالووین با زیرنویس فارسی

imdb: 8.1/10
کارگردان: جان کارپنتر
ترسناک



http://www.mediafire.com/?sharekey=550805db26216a3da4fa87e4a901f06b4f40dee11080cb47

زیرنویس
http://www.all4divx.com/subtitles/Halloween+%281978%29/Farsi+Persian/1

نقد و بررسی فیلم Halloween ( نسخه ی ۱۹۷۸ )
در ۱۹۷۸ ، جان کارپنتر که جوان گمنامی بود ، تصمیم گرفت یک فیلم ترسناک بسازد و با آن به شهرت برسد ! چون تا آن زمان فیلم قابل توجهی نساخته بود مجبور شد با بودجه ی اندک ۳۰۰.۰۰۰ دلاری فیلم خود را تولید کند . فیلم ساخته شد و مثل توپ ترکید و جان کارپنتر را به کارگردانی مطرح و پول ساز تبدیل کرد . تهیه کننده ی فیلم مصطفی عقاد بود و دونالد پلیسنس و جیمی لی کرتیس نقش های اصلی را ایفا می کردند .
داستان هالووین درباره ی فردی است به نام مایکل مایرز که در ۵-۶ سالگی خواهرش را می کشد و به بیمارستان روانی منتقل می شود . اما ۱۶ سال بعد فرار می کند و برمی گردد تا کشت و کشتار را ادامه دهد !
هالووین یکی از بهترین های ژانر وحشت و یکی از قابل توجه ترین تریلر های ساخته شده است که مهم بودن آن نه از جهت فروش بالا و ۸ دنباله ی بعدیش ، بلکه به علت کارگردانی قوی و داستان پرکشش آن است . این فیلم مهم است به این دلیل که فقط با ۳۰۰ هزار دلار ساخته شد ؛ اما در حد و اندازه ی فیلم های استاندارد بوده و هرگز یک B-Movie به حساب نیامد . هالووین قابل توجه است چرا که ژانر وحشت و قواعد آنرا به نحوی دگرگون کرد که تا به امروز فیلمی نتوانسته از تاثیر آن کم یا تحول بخصوص دیگری ایجاد کند !
اگر در Psycho مقدمات ساب ژانر اسلشر گفته شد و در Texas Chain Saw Massacre و Black Chrismas این ژانر ابداع گردید ، در Halloween دارای قاعده و اصول گشت و شناسنامه پیدا کرد .
وجود قاتل ماسک دار ، بدون دیالوگ و فنا ناپذیر (!) در یک سوی داستان و جوانان خوش گذرانی که به علت انجام کارهای ممنوعه باید مجازات ( کشته ) شوند در طرف دیگر مهم ترین تاثیری است که این فیلم بر روی ژانر وحشت گذاشت . در فیلم Scream ( که نقدش در همین وبلاگ موجود است ) به طور واضح به این تاثیرات اشاره می شود و کاراکتر های آن ، به این روش «هالووین» را ستایش می کنند !
از نظر فنی – تکنیکی نیز هالووین نمره ی قابل قبولی می گیرد ! موسیقی محشر جان کارپنتر تنها با چند نت ساده ی پیانو دلهره ایجاد می کند و برای ترساندن و شوک وارد کردن تنها به همان موسیقی ساده بسنده می کند . استادانه بودن فیلمبرداری ، در همان نمای آغازین مشخص می شود . پلانی ۵ دقیقه ای که در آن POV فردی را می بینیم که با چند حرکت معمولی متوجه می شویم قاتل است !
تدوین فیلم مدام تغییر حالت می دهد . یعنی ریتم فیلم ۱۰ دقیقه کند است و ناگهان تند می شود و این روند تا آخر فیلم ادامه یافته و موجبات ترس شما را فراهم می آورد ! این نوع تدوین امروزه یکی از رایج ترین روش های تدوین فیلم های ترسناک است و شاید بتوان گفت کل فیلم های این ژانر در دهه ی ۸۰ ( به جز چند استثنا ) به همین روش تدوین شده اند ! البته فیلم به علت بودجه ی پایین طراحی لباس ، طراحی صحنه و گریم فوق العاده ای ندارد اما به نسبت خوب عمل می کند . جالب است بدانید لباس بازیگران در فیلم مال خودشان بوده و در بخشی که تصویر درختان را می بینیم ، برگ موجود بر روی شاخه ها تکه های کاغذ است که تزیین شده اند !
هالووین یکی از فیلم هایی است که در بعضی لحظات آن می شود نشانه های هیچکاکی پیدا کرد ! فیلم را می شود Hitchcockian خواند هر چند جایی به وضوح به آن اشاره نشده و قصد مقایسه ای در کار نیست ، بلکه این فقط نظر شخصی نگارنده ( که از طرفداران این استاد بزرگ سینماست ) می باشد ! در آخر باید بگویم هالووین یکی از فیلم هایی است که حتما باید آنرا دید و اگر تا امروز نتوانسته اید آنرا ببینید عجله کنید ، چرا که از فیلم باارزشی محروم شده اید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Introduction